Šiandien retas gali įsivaizduoti savo gyvenimą be socialinių tinklų. Jų dėka galime lengvai susirasti reikiamą informaciją, mus dominančius asmenis, papasakoti viešai apie savo paslaugą ar prekę, pasidalinti kūryba, nuomone ar įžvalgomis.
Tačiau, kaip ir kiekvienas reiškinys, socialiniai tinklai turi ne tik teigiamas puses. Kamila Golod, terapinio koučingo specialistė, mentorė ir knygų autorė sako, kad aktyviai socialiniuose tinkluose komunikuojantys žmonės susiduria su įvairiais iššūkiais.
Kolegei antrina ir asmeninio prekės ženklo edukatorė Olga Kairienė, kuri sako, kad socialiniai tinklai yra puikus įrankis įvaizdžio kūrimui ir reputacijos stiprinimui, tačiau tai yra vieša erdvė, kurioje galima sulaukti ne tik teigiamo dėmesio ir palaikymo, bet ir neigiamų reakcijų, kritikos ar kitų nesėkmių.
Dėl šios priežasties savo sričių specialistės dalijasi patarimais, kurie gali praversti tiems, kurie norėtų aktyviau komunikuoti socialiniuose tinkluose tačiau nedrįsta, nežino nuo ko pradėti arba pabandė, bet susidūrė su įvairiomis problemomis ar nesklandumais.
Klausimas, į kurį būtina atsakyti
O. Kairienė sako, kad nusprendus vystyti savo asmeninį prekės ženklą socialiniuose tinkluose, pirmiausiai reikėtų pradėti nuo vieno paprasto klausimo „Koks yra mano pagrindinis tikslas“? Dažniausias atsakymas, kurį išgirsta asmeninio prekės ženklo edukatorė, yra „Noriu didinti žinomumą“.
„Turiu nuvilti, bet tai yra ne tikslas, o labiau abstraktus ir impulsyvus noras, kurio teikiamos motyvacijos užtenka tik labai trumpam laikui. Jeigu sau neįsivardinsite tikslo, komunikacija socialiniuose tinkluose bus labai chaotiška ir impulsyvi, taip pat bus sunku įvertinti progresą. Dėl šios priežasties didėja tikimybė nusivilti ir sustoti pusiaukelėje“, – įsitikinusi O. Kairienė.
Pasak jos, teisingai išsikeltas tikslas turėtų atitikti 5 pagrindinius kriterijus. Jis turi būti konkretus, pamatuojamas, pasiekiamas, aktualus ir apibrėžtas laike. Pavyzdžiui: „Siekiu nuo rugsėjo mėnesio iki naujųjų metų savo klientų skaičių padidinti iki X, o pajamas – iki Y eurų per mėnesį.“
„Jeigu jūsų asmeninis profilis nėra susiję su verslu ar kita, pajamas generuojančia veikla, vis tiek rekomenduoju išsigryninti savo stiprybes, viziją, misiją, kryptį, tikslus ir tik tada leistis į socialinių tinklų džiungles. Kai žinosite savo asmeninius atsakymus, bus lengviau kryptingai judėti pirmyn ir nepasiduoti pagundai savęs lyginti su kitais“, – pataria asmeninio prekės ženklo edukatorė.
Mąstymo spąstai: nustokite lygintis su kitais
Dažnai su socialiniuose tinkluose komunikuojančiais žmonėmis bendraujanti K. Golod atkreipia dėmesį, kad daugelis jų neišvengia mąstymo spąstų ir pradeda lygintis su kitais.
„Konsultacijų metu dažnai tenka išgirsti tokias frazes, kaip „jam sekasi geriau nei man“, „jis atrodo laimingesnis nei aš“ ir panašias. Iš tiesų į socialinius tinklus keliamas turinys gali sukelti jausmą, kad kitų žmonių gyvenimas yra idealus, tačiau vietoj nusivylimo savimi aš rekomenduoju pasitelkti smalsumą ir paklausti savęs ar tikrai žinau visas aplinkybes, kurios atvedė žmogų, su kuriuo lyginatės, ten, kur jis dabar yra“, – sako koučingo specialistė.
Pasak jos, nors socialiniuose tinkluose dažnai vyksta lenktynės kas geresnis ir laimingesnis, praktika rodo, kad realiame gyvenime su sunkumais susiduria visi. Todėl labai svarbu yra vertinti savo unikalumą, autentiškumą ir išskirtinumą, nesistengiant lygiuotis į kitus.
„Žmonėms, kurie dažnai savimi nusivilia ar yra linkę nuvertinti, aš rekomenduoju kiekvieną dieną užsirašyti po tris dalykus, už kuriuos jie yra dėkingi. Ši praktika labai paprasta, tačiau ji padeda pamatyti, kad kiekvieno iš mūsų gyvenimas yra pripildytas gerų dalykų, kurių nereikia nuvertinti“, – sako G. Golod.
O. Kairienė pastebi, daugelis, pradėdami komunikuoti ne apie asmenines, o profesines temas, kurį laiką stebi tos pačios srities atstovus ar konkurentus. Ši praktika yra gera prieš pradedant veiklą, tačiau galiausiai, žengus pirmuosius žingsnius, ji rekomenduoja nebesiblaškyti ir nesižvalgyti į kitus ir nekopijuoti.
„Prieš startuojant naudinga išanalizuoti savo konkurentus, bet pradėjus komunikuoti – siūlau juos palikti nuošalyje ir susitelkti tik į savo asmeninį progresą, išsikeltus tikslus ir turinio kūrimą. Kiekvieno kelionė yra unikali, todėl lyginimasis su kitais nemotyvuoja, stabdo nuo progreso ir veda prie nepasitikėjimo savimi. Užuot lyginęsi su kitais, verčiau nukreipkite savo energiją į save ir lyginkite savo praeities pasiekimus su dabarties“, – pataria asmeninio prekės ženklo edukatorė.
Kaip suvaldyti stresą?
Dar vienas dažnas reiškinys komunikuojant socialiniuose tinkluose – emocinis, o kartais, net ir fizinis perdegimas. Nuolatinis žinučių tikrinimas, naršymas, komentavimas ir baimė „iškristi iš srauto“ atima ne tik daug enerijos, laiko, bet ir kelia stresą.
Socialiniai tinklai atima daug laiko, todėl kaupiasi neatlikti darbai, pradeda trūkti motyvacijos kažką veikti, nes tai, lyginant su kitais, atrodo nereikšminga. Žmonės, kurie jautriai reaguoja į kritiką ar komentarus, gali patirti ir sunkesnių emocinių reakcijų, tokių kaip nusivylimas, liūdesys, apatija ir pan.
Taip pat, daug ir ilgai naršant socialiniuose tinkluose gali prasidėti ir tokios nepageidaujamos fizinės reakcijos kaip galvos ir akių skausmas, nemiga, valgymo sutrikimai ir kiti negalavimai.
K. Golod pataria nebėgti nuo jausmų ir patirčių, o išsiaiškinti jų priežastis. Konkrečiai įsivardinus, kas kelia stresą, yra žymiai lengviau priimti sprendimus, kurie padėtų jį sumažinti.
„Pavyzdžiui, galite planuoti savo dienotvarkę numatydami, kiek laiko per dieną skirsite socialiniams tinklams. Arba numatyti konkrečias valandas, kada komunikuojate. Taip pat labai svarbu daugiau dėmesio skirti pačiam procesui, o ne rezultatui. Aiškiai įsivardinę savo stiprybes, unikalumą ir išskirtinumą ir kodėl jums svarbu dalintis savo įrašais, galėsite geriau įvertinti ar einate teisingu keliu“, – sako koučerė.
Ar paisyti diktuojamų taisyklių?
Papildydama kolegę asmeninio prekės ženklo edukatorė O. Kairienė sako, kad nereikėtų pamiršti ir to, kad taisykles diktuoja ne tik socialiniai tinklai. Juose galima rasti įvairių nustatymų, kurie padeda susikurti tokią erdvę, kuri jums keltų mažiau streso. Pavyzdžiui, jeigu yra nuolat jus menkinančių, žeminančių ar nepagrįstai kritikuojančių žmonių, juos visada galima pašalinti iš savo rato užblokuojant ar pan.
Komunikacijos socialiniuose tinkluose specialistė atkreipia dėmesį į tai, kad labai dažnai bendraudami socialiniuose tinkluose stengiamės visiems patikti ir įtikti. Tačiau reikia suprasti, kad tiek realiame gyvenime, tiek virtualioje erdvėje, tai yra beveik neįmanoma.
„Dėl šios priežasties patariu koncentruotis ne į klausimą „Ką kiti pagalvos?“, o į tai, kas jums patiems yra svarbu. Pastebėkite, kurį žodį dažniau vartojate motyvuodami save komunikuoti socialiniuose tinkluose: „noriu“ ar „reikia“? Jeigu atsakymas „reikia“ – beveik visais atvejais tik įsivelsite į lenktynes su kitais, kurios eikvos jūsų laiką, energiją ir didins nepasitikėjimą savimi“, – sako O. Kairienė.
Moteris pataria komunikuoti atsižvelgiant į savo asmeninį ritmą. Jeigu iki šiol žinutes į socialinius tinklus rašydavote kartą per dvi savaites, o dabar tai stengiatės daryti kasdien – krūvis tikrai gali būti per didelis.
„Jau ne kartą įsitikinau ir mano klientai tai pastebi – geriau kokybiškas turinys ir rečiau, nei kiekvieną dieną įkeliami beverčiai įrašai. Svarbiausia yra mėgautis procesu“, – reziumuoja asmeninio prekės ženklo edukatorė.
Jai pritaria ir koučerė K. Golod – nors socialiniai tinklai ir turi savo taisykles, algoritmus bei tendencijas, geriausiai sekasi tiems, kurie pirmiausiai kreipia dėmesį į savo tikslus ir poreikius, tuomet ir auditorija, kuri susiburia, yra labiau palaikanti ir motyvuojanti.